سلام در این بخش قصد داریم شما را با راهبردهای عمل به مسئولیت اجتماعی بانک های ایران آشنا کنیم، این قسمت گزارش بانک سپه را با هم بررسی می نمائیم.
در این گزارش بانک سپه از تقسیم بندی سطح کارول استفاده کرده و به نظر می رسد خط مشی SR بدون هیچ تغییری کپی برداری از سطوح و متغییرهای کارول استفاده شده و صرفاً به تغییر آیتم های زیربخشی اکتفاشده است. البته ترتیب سطوح از پایین به بالا دچار تغییر شده که دلیل آن در اینجا ذکر نشده و این مسئله نشان می دهد یا مطالعه ای در این زمینه انجام نشده و به مشاوره صرف اکتفاشده، و یا اینکه پیشینه و سوابق تحقیق ارائه نشده است. انتظار است بانک سپه در راهبردهای مسئولانه خود قدرتمند تر از این ظاهرا شود، برای مدیران و کارمندان بانک آرزوی توفیق داریم. در ادامه می توانید خط مشی مسئولانه بانک سپه را مطالعه نمائید. واحد تحقیقات موسسه مشی فاخر
مسئولیتهای اجتماعی در بانک سپه
مسئولیتهای اجتماعی سازمانی، روابط کلی سازمان با تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، کارکنان، افراد جامعه، سهامداران و سرمایه گذاران، دولت و رقبا می باشد که انعکاس دهنده رفتار سازمانها در قبال جامعه، تعهد آنها به رعایت مسئولیتهای اجتماعی در کسب و کار، کمک به توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه می باشد.
از آنجاییکه بانکها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی، دارای نقش انکارناپذیری در اجتماع بوده و عملکرد آنها بر کل جامعه تأثیر می گذارد، لذا توجه آنها به مقوله مسئولیتهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. در این راستا بانکها می توانند با فراهم کردن زمینه های رشد تولید و اشتغال موجبات بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی جامعه را فراهم آورند. بر این اساس بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی با تکیه بر بیش از نود سال خدمتگزاری در عرصه بانکداری کشور، همواره در راستای سیاستهای کلان و همسویی با برنامه های اقتصادی دولت محترم فعالیت نموده و به عنوان یک بانک دولتی، توجه به مسئولیت های اجتماعی در راستای توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور و رونق بخش تولید را مورد توجه ویژه قرار داده است.
ابعاد مسئولیتهای اجتماعی در بانک سپه
در دهه اخیر ایفای مسئولیتهای اجتماعی در کشور ما نیز موردتوجه بسیاری از سازمانها و شرکتها واقعشده است؛ لیکن در اغلب موارد دامنه و ابعاد مسئولیتهای اجتماعی بهطور دقیق تبیین نگردیده است. ازاینرو با بررسی تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در خصوص ابعاد مختلف و گسترده مسئولیتهای اجتماعی، مدل زیر که برگرفته از جدول تحلیلی داسلورد و مدل چهاربعدی کارول است، بهعنوان مدل تحلیلی چارچوب و ابعاد مسئولیتهای اجتماعی بانک سپه ارائه میگردد:
با توجه به مدل فوق، ابعاد مسئولیتهای اجتماعی بانک سپه شامل چهار بعد قانونی، اخلاقی/بشردوستانه، زیستمحیطی و اقتصادی میباشد که در ادامه هر یک از ابعاد آن و مصادیق مربوطه تشریح میشود:
بعد مسئولیت قانونی
بعد قانونی شامل مسئولیتها و تکالیفی است که از طرف نهادهای قانونگذار بر عهده بانکها قرارگرفته و ازجمله مصادیق آن میتوان به رعایت الزامات مندرج در اسناد بالادستی و تعهدات قانونی بانک در چارچوب کسبوکار خود در قبال کلیه ذینفعان اشاره نمود.
بعد مسئولیت اخلاقی/ بشردوستانه
بعد اخلاقی مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر اصولی است که رعایت آنها مستلزم ایجاد محدودیتهای اخلاقی شامل کمالگرایی، درستکاری، احترام و شفافیت در عملکرد میباشد و درنهایت منجر به اعتماد هر چه بیشتر ذینفعان به سازمان میگردد. این بعد، دربرگیرنده فعالیتهای بشردوستانه نیز بوده و شامل اقدامات داوطلبانهای است که فراتر از شرح وظایف بانک قرار دارد و به حسن شهرت بخش مالی میافزاید. ازجمله مصادیق آن میتوان احترام به ارزشها و هنجارها، پایبندی به منشور اخلاقی، پاسخگویی، رعایت عدالت اجتماعی، حل مشکلات اجتماعی و اعمال رفتارهای فراتر از قوانین و الزامات را برشمرد.
بعد مسئولیت زیستمحیطی
اگرچه فعالیت بانکها تأثیر مستقیم اندکی بر محیط زیست دارد، لیکن اتخاذ سیاستهایی مبنی بر عدم ارائه خدمات به شرکتهای آلاینده محیط زیست، تولیدکنندگان محصولات غیر ایمن و موارد مشابه و همچنین توسعه بانکداری الکترونیک و اتوماسیون اداری در راستای کاهش مصرف کاغذ، کاهش ترافیک و … تأثیرات غیرمستقیمی بر این مقوله دارد. بر این اساس، بعد زیست محیطی مسئولیتهای اجتماعی بانک شامل مصادیقی نظیر حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از هدررفت منابع طبیعی و انرژی میباشد.
بعد مسئولیت اقتصادی
ازجمله وظایف اصلی بانکها، نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور و نهایتاً افزایش رفاه آحاد جامعه میباشد، لذا مدیریت صحیح منابع و به حداقل رساندن ریسکهای مترتب بر فعالیتهای بانکی تأثیر بسزایی در تحقق سیاستهای اقتصادی دولت و رشد و توسعه پایدار کشور دارد. بنابراین بعد اقتصادی مسئولیتهای اجتماعی دربرگیرنده مصادیقی ازجمله همسویی با سیاستهای اقتصادی دولت، واسطهگری مؤثر منابع و مصارف مدیریت ریسک، افزایش رفاه ذینفعان و تخصیص بهینه منابع به بخشهای مولد اقتصادی است.
ابعاد مسئولیتهای اجتماعی بانک سپه در مقابل ذینفعان (حوزه جامعه)
احداث مراکز آموزشی و درمانی
– احداث مدرسه روستای نوکجوب از توابع شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان؛
– احداث مدرسه در شهرستان ریگان در استان کرمان؛
– احداث مدرسه در روستای غلامحسین از توابع شهرستان الیگودرز در استان لرستان؛
– احداث مدرسه در روستای یاورکندی از توابع شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی؛
– احداث مدرسه در سیسخت استان کهگیلویه و بویراحمد؛
– احداث مدرسه در نهبندان استان خراسان جنوبی؛
– احداث مدرسه در رونیز استهبان استان فارس؛
– احداث مدرسه در نرجسآباد نیریز استان فارس؛
– احداث مدرسه در نوکجوب خاش استان سیستان و بلوچستان؛
– احداث مدرسه در فاروج استان خراسان شمالی؛
– احداث مدرسه در شبستر استان آذربایجان شرقی؛
– احداث درمانگاه در میناب استان هرمزگان؛
– تهیه تجهیزات پزشکی برای بیمارستان خیریه کمیجان استان مرکزی؛
– احداث حوزه علمیه در هرسین استان کرمانشاه.
مشارکت در تأمین مالی طرحها و پروژههای کلان ملی
اقدامات بانک متبوع در راستای تأمین مالی طرحها و پروژههای کلان ملی در سنوات قبل، منجر به زمینهسازی و تسهیل اجرای سیاستهایکلان اقتصادی دولت گردیده است. ازجمله این موارد مشارکت ارزی و ریالی بانک سپه در تأمین مالی 18 پروژه بزرگ ملی با سهم الشرکهای بالغ بر 6.100 میلیون دلار، 95 میلیون یورو و 287 ر 13 میلیارد ریال (عمدتاً از محل منابع صندوق توسعه ملی) میباشد؛ که باهدف حمایت از طرحهای کلان حوزه نفت و گاز در خصوص توسعه، بهبود و ایجاد ارزشافزوده در بخشهای نفت و گاز کشور صورت پذیرفته است.
اهم این طرحها و پروژههای کلان عبارت از: پتروشیمی داراب، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی فسا، پتروشیمی فیروزآباد، پالایش گاز بید بلند خلیج فارس، توسعه میدان نفتی سروک آذر، حفاری داناکیش، نفت و گاز صبای اروند، نفت و گاز صبای کنگان، تولید برق ماهتاب کاسپین، فولاد کاوه اروند، مولد نیروگاهی هریس، شرکت سرمایهگذاری گروه هتلهای ملل، هتل اسپیناس، شرکت خوشه دشت و شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس میباشد.
اهدای ملزومات مازاد
این بانک ضمن در نظر گرفتن ظرفیتهای قانونی موجود، اقدام به اهدای ملزومات مازاد ازجمله کامپیوتر، مانیتور و… خود به وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفهای وزارت کار و امور اجتماعی، دانشگاهها، مؤسسات عالی و سازمان بهزیستی مینماید.
صرفه جویی در مصرف انرژی
– انجام تمهیدات لازم در ساختمانهای متعلق به بانک بهمنظور صرفهجویی در مصرف انرژی و آب در قالب نظام مدیریت سبز؛
– بازسازی ساختمانهای شعب در بخش ابنیه و تأسیسات و نگهداری مستمر آنها در راستای افزایش عمر مفید آنها؛
– اجرای طرح همسانسازی معماری داخلی، نما و تأسیسات ساختمانهای شعب جدیدالاحداث و ساختمانهای موجود مشمول تعمیرات در راستای ایمنسازی، پیادهسازی نظام آراستگی و صرفهجویی در مصرف انرژی.
تشکیل کارگروه مدیریت سبز
در راستای ایفای مسئولیتهای زیست محیطی کارگروهی با عنوان “مدیریت سبز” در بانک متبوع تشکیل شده که اهم اقدامات آن به شرح زیر میباشد:
– اطلاع رسانی و ارتقای آموزش کارکنان در زمینه مدیریت سبز؛
– بهینه سازی مصرف انواع حاملهای انرژی؛
– بهینه سازی مصرف آب؛
– کاهش مصرف کاغذ؛
– مصرف بهینه مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات؛
– کاهش تولید پسماند از طریق بهره گیری از فناوریهای مناسب و افزایش بهره وری؛
– بهبود نظام تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات بهجای تعویض؛
– استفاده از فناوری پاک و سازگار با محیط زیست؛
– کاربرد مواد مصرفی سازگار با محیط زیست؛
– مدیریت پسماندهای جامد با تأکید بر تفکیک از مبدأ.
حمایت از طرحهای پژوهشی و پایان نامههای دانشجویی
بانک سپه در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود در جهت توسعه و اشاعه دانش و با درک اهمیت تحقیق و پژوهش از طریق تدوین و استقرار مکانیسمهای پژوهشی و فرهنگ سازی در این زمینه، نهادینه کردن تصمیم گیری بر مبنای نتایج حاصل از پژوهش را در همه سطوح سازمانی مطمح نظر قرار داده است و در این راستا به حمایت از طرحهای پژوهشی کاربردی و همچنین پایان نامههای دانشجویی مبادرت نموده است. طی سالهای 1391 الی 1396 بانک سپه، 15 طرح پژوهشی کاربردی را مورد حمایت مالی قرار داده و از نتایج طرحهای مذکور بهمنظور پیشبرد بهینه و مؤثر فعالیتهای بانک بهره برداری نموده است. همچنین بانک متبوع در دوره زمانی یاد شده، بیش از 300 پایان نامه دانشجویی را مورد حمایت مالی و اطلاعاتی قرار داده است.